Vanaf de oprichting in 2021 is Skyliner betrokken bij De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen. Alex Kramer is adviseur informatiemanagement bij De Groene Metropoolregio. Hij vertelt: ‘Wij zijn de eerste overheidsinstelling die klant is bij Skyliner. En na een jaar van samenwerken hebben ze bewezen dat ze voor overheidsinstellingen een goede ICT partner kunnen zijn.’
Samenwerking tussen gemeenten: De Groene Metropoolregio
Wat is de Groene Metropoolregio precies? Alex vertelt: ‘De Groene Metropoolregio is ontstaan in 2021 vanuit een behoefte om meer samen te werken tussen gemeenten. Er zijn namelijk vanuit het rijk verschillende opdrachten voor gemeenten. Bijvoorbeeld het aantal te bouwen woningen of de aan te leggen infrastructuur. Sommige gemeenten kunnen dat niet alleen oplossen. Daarom werken ze samen in een regio. De Groene Metropoolregio is zo’n samenwerking en houdt zich bezig met o.a. verduurzaming, energietransitie, bouwen en recreatie. De organisatie telt 21 vaste medewerkers. Daar omheen krijgen we ondersteuning van zo’n 50 medewerkers die gedeeltelijk voor ons werken. Vanaf het begin heeft Skyliner ons ondersteund op het gebied van ICT. Skyliner heeft gezorgd voor internet, werkplekken, Microsoft 365, beveiliging en persoonlijke ondersteuning.’
Een goede afweging tussen veiligheid en werkbaarheid
Alex: ‘De Groene Metropoolregio is een overheidsinstelling. Daarom zijn de regels betreft AVG en veiligheid strikt. Wij hadden in het begin al bedacht om de ICT daarom direct goed neer te zetten door de kennis van onze security manager te combineren met de kennis van Skyliner.’ Alex, lachend: ‘We deden alleen té goed ons best waardoor het minder werkbaar werd. Dus vanaf die tijd maken we een bij elke vernieuwing een afweging tussen veiligheid en werkbaarheid.’
Geen USB-poort en geen WeTransfer
Alex noemt enkele voorbeelden van voorzorgsmaatregelen die de Groene Metropoolregio genomen heeft om de veiligheid te verhogen: ‘USB-poorten van laptops zijn uitgeschakeld en een toepassing zoals WeTransfer mag niet gebruikt worden. Deze en nog meer maatregelen zijn aanvullend op wat tegenwoordig vaak standaard gedaan wordt: multifactor authenticatie, een goede firewall en endpoint protection.’
Open gesprekken door informele samenwerking
Als we Alex vragen naar de samenwerking met Skyliner, noemt hij als eerst de bereikbaarheid: ‘Ik krijg meestal op dezelfde dag reactie als ik een vraag stel via de mail. Skyliner is een toegankelijk bedrijf en dat vind ik belangrijk. Daarnaast ben ik blij met het informele contact. We hebben hier open gesprekken en denken samen na over ideeën. We kijken bijvoorbeeld hoe zaken in een grote gemeente als Arnhem geregeld zijn en passen dit aan aan de grootte van de Groene Metropoolregio. Daarbij maken we samen keuzes; wat willen we wel wat willen we niet?’
Goede dienstverlening voor de wensen die we hebben
Alex vat samen: ‘Skyliner levert goede dienstverlening voor de wensen die we hebben. De Groene Metropoolregio is de eerste overheidsinstelling die klant is bij Skyliner. Dat was voor ons geen issue. Ik had in het begin al direct het gevoel dat het goed ging komen door de gesprekken die we gevoerd hebben en de planning die we onder ogen kregen. Daarnaast gaf het ook vertrouwen dat ze al voor een branche als het notariaat werken. En na een jaar van samenwerken hebben ze bewezen dat ze voor overheidsinstellingen een goede ICT partner kunnen zijn.’