visie van skyliner op cloud computing

Werken in de ‘cloud’. Wie heeft er niet van gehoord? Door diverse media wordt veelvuldig geïnvesteerd in het promoten van ‘Cloud Computing’. Ook de diverse marketingapparaten weten raad met deze ‘nieuwe’ manier van tijd en plaats onafhankelijk werken. “Je lijkt wel gek, als je nu nog niet in de cloud werkt” is tegenwoordig de boodschap. Bij Skyliner denken we daar toch net iets genuanceerder over en we leggen u graag uit waarom!

Wanneer werken in de cloud?

Allereerst, wanneer is werken in de cloud verstandig? Niet alle professionals zijn het hierover met elkaar eens. Voor een leek is het hierdoor vaak niet duidelijk wanneer ‘Cloud Computing’ nu echt relevant is. Bij Skyliner onderscheiden we daarom drie manieren waarop u kunt omgaan met werken in de cloud:

  • volledig werken in de cloud,
  • werken zonder cloud (on premise),
  • (een tussenoplossing) hybride in de cloud.

Afhankelijk van uw bedrijfsproces en het soort programma’s dat u gebruikt, kiest u de juiste aanpak.

Volledig in de cloud werken

Voor een bedrijf is het verstandig om volledig in de cloud te werken als het gaat om een organisatie waar iedereen (of een groot gedeelte van de medewerkers) ‘buiten de deur’ werkt. Denk aan salesgerichte en kennisintensieve organisaties, waar veel buitendienstmedewerkers werken of waar regelmatig thuis kan worden gewerkt. Volledig werken in de cloud, is ook zeer geschikt voor situaties waar projectteams uit verschillende bedrijven met elkaar willen samenwerken.

Een voordeel van volledig werken in de cloud is, dat het meestal relatief weinig tijd kost om software op de werkplek van updates te voorzien. Bij hoge fluctuatie van organisatieomvang is het ook vrij eenvoudig om extra ‘werkplekken’ aan te maken of te verwijderen. Zeker als investeren in eigen hardware niet altijd mogelijk is, is het werken in de cloud vaak een goede oplossing.

Werken zonder cloud

Volgens ons is het aan te raden is om niet in de cloud te gaan werken als bedrijfssoftware gekoppeld is aan lokale machines, denk aan freesmachines of lasrobots. Ook als er oude of ‘zware’ softwarepakketten worden gebruikt (zoals bijvoorbeeld tekenprogramma’s) of als er veel wordt geprint, is het vaak beter om te werken via een server in huis. Werken op een eigen server (on premise) is ook aan te raden als er geen snel internet voor handen is.

Het voordeel van ‘on premise’ werken is, dat bedrijven volledig inzicht hebben in waar de bedrijfsdata is opgeslagen. Voor bedrijven waar het afbreukrisico groot is en waar data veelal vertrouwelijk is, is een server met alle software op locatie dus de beste oplossing.

Hybride in de cloud

Een ‘harde’ keuze tussen wel of geen cloud is vaak helemaal niet nodig. Hybride in de cloud is op dit moment ook een prima oplossing. In de praktijk merken wij vaak dat helemaal in de cloud werken (nog) niet voor elk type bedrijf de beste keuze is. De snelheid van bepaalde applicaties is niet altijd beter in de cloud, evenals de bereikbaarheid van software bij een ‘slechte’ internetverbinding. Daardoor kunnen kosten oplopen, omdat het investeren in eigen hardware op lange termijn goedkoper kan uitpakken, dan helemaal werken in de cloud. Kies dan voor een hybride aanpak waarin u profiteert van de flexibiliteit van ‘Cloud Computing’ en de zekerheid van een vaste server.

De beste ICT-oplossing ligt niet perse in de cloud

De beste oplossing ligt volgens ons op dit moment in het zorgvuldig in kaart brengen van de huidige situatie binnen het bedrijf. Voordat een beslissing kan worden gemaakt over al of niet werken in de cloud, zullen een aantal zaken eerst meegewogen moeten worden. Denk aan eventuele aanschafkosten, overgangskosten, beheerkosten, beschikbaarheid van data en kosten voor randvoorwaarden (betere verbinding, verwachte groei/krimp/schommeling, beschikbaar kapitaal en levensduur).

Als deze zaken gewogen en van een waarde voorzien zijn, is er zicht op de ‘Total Cost of Ownership’. Aan de hand hiervan maken wij een overzicht van de mogelijkheden én ziet u hoeveel kosten u kwijt bent per medewerker aan ICT oplossingen. Vervolgens bekijken we samen welke oplossing voor u het meest gunstig is.

In de praktijk zien we dat de meeste bedrijven die ICT als bedrijfsmiddel zien op dit moment een hybride vorm kiezen. Bijvoorbeeld door wel een kleine server op locatie te nemen voor de bestanden en het rechtenbeheer, maar voor de e-mail kiezen voor een cloudoplossing.

Werken in de cloud volgens Skyliner

Wij vinden dat werken in de cloud een middel is om een doel te bereiken en geen doel is op zichzelf. Als bij het afwegen van alle eerder genoemde facetten blijkt dat werken in de cloud de beste oplossing is? Helemaal goed. Als blijkt van niet? Ook goed. Bij ons gaat het er namelijk om, dat uw ICT-systemen faciliterend zijn aan uw bedrijfsprocessen en dat ze u helpen om u werk zo goed mogelijk te doen. Dat is waar het bij ons om gaat. Bij Skyliner zeggen we dan ook niet voor niets: ICT is mensenwerk!